Hjem Kultur og fritidFor deg som er støttekontakt eller fritidsassistent

For deg som er støttekontakt eller fritidsassistent

Koronaråd til støttekontakter og fritidsassistenter

Obligatorisk opplæring i smittevern for støttekontakter og fritidsassistenter

Til fritidsassistenter og støttekontakter i Trondheim kommune:

I samarbeid med kommuneoverlegen er det bestemt at støttekontaktordningen gjennomføres i sin fulle bredde, forutsatt at alle parter følger grunnpilarene i smittevernet og gjennomfører vedlagt opplæring:

  1. Syke personer skal ikke delta
  2. God hygiene
  3. Redusert kontakt mellom personer

Det betyr at alle må gjennomføre opplæringen snarest mulig:

Gå til opplæring i smittevern for støttekontakter og fritidsassistenter

Støttekontakt må ta ansvar for god hånd- og hostehygiene for seg selv og bruker, hvis bruker ikke evner å ivareta dette selv.

Dersom du har behov for hånddesinfeksjon eller munnbind i oppdraget, kan du hente dette i Dronningens gt 1b (kan hentes maks 4 per gang). Dette registrerer dere på utlagt liste.

Hvis fysisk nærhet under 1 meter er nødvendig for å kunne utføre oppgaven/rollen som støttekontakt, er det greit med fysisk kontakt så lenge det er begrenset til så få personer som mulig.

Det anbefales utendørsaktiviteter hvis mulig. Dette vil bli enda viktigere alternativ ved økende smitte i Trondheim/samfunnet.

Gjennomført opplæring godtgjøres med 1 time (registreres i HR-portalen/timeliste med merknad “smittevernopplæring”).

Oppdatering koronasituasjonen

Lokale og nasjonale råd og anbefalinger endres i tråd med smittesituasjonen. Det er laget egne veiledere for fritidsaktiviteter for kultur og idrett som oppdateres jevnlig.

Les veilederen for kultur i Trondheim under covid-19.

Les veilederen for idretten i Trondheim under covid-19.

Det er viktig at alle følger med på lokale og nasjonale myndigheters råd og retningslinjer. Er du i tvil om du kan utføre oppdraget ditt eller gjøre jobben, ber vi deg ta kontakt med din kontaktperson hos Kulturenheten for å avklare dette.

Koronaråd fra Trondheim kommune

Regjeringens temasider for korona

Koronaråd for ansatte i Trondheim kommune

Mer omfattende informasjon om ulike temaer

Hvis du tror du kan være smittet, bestill en koronatest.

Trondheim kommunes koronatelefon: 90 50 90 52 (hverdager kl. 08.00-15.30).

Vi ber om at dere følger med på nettsidene og e-post/sms, da endringer kan skje på kort varsel dersom det kommer nye råd/føringer eller oppdateringer. Hvis det er noe du lurer på, ta kontakt med din kontaktperson i Kulturenheten.

Praktisk informasjon for deg som er støttekontakt eller fritidsassistent

Her finner du informasjon og praktiske verktøy du trenger når du er støttekontakt eller fritidsassistent.

Er du ikke støttekontakt/fritidsassistent, men har lyst til å bli det? Les mer om hvordan du registrerer deg.

Kulturenheten inviterte til digital temakveld for støttekontakter tirsdag 3. november 2020. Se opptak fra digital temasamling for støttekontakter

Se opptak fra temasamlingen

Rapportering, timelister, egenmelding og annen informasjon

NB! Skjema som inneholder sensitive opplysninger må sendes per papirpost eller leveres i Dronningens gate 1b. Skjema uten sensitive opplysninger kan sendes elektronisk.

Timelister skal leveres hver måned. Hvis det går mer enn 30 dager i mellom registreringene, vil du ikke kunne registrere nye timer i HR-portalen. Skjemaene under er pdf-filer. Disse må lastes ned, åpnes, fylles ut i Adobe Acrobat Reader og lagres.

Timelister sendes til Kulturenheten. Eventuelt skrives de ut, og sendes med vanlig post/personlig oppmøte.

Om problemer med sending av e-post til dere med hotmail-adresser

Situasjon

E-post fra oss i Kulturenheten sendt til mottakere med e-post på Hotmail og Outlook (@hotmail.com) når ikke alltid fram. Noen av e-postene kommer fram uten problemer, andre ser ut til å gå tapt på veien. Vi har ellers ingen problemer med å sende e-post til andre i kommunen.

Årsak

Grunnen til dette er en tidligere oppdatering på Hotmail som nå registrerer e-poster sendt fra Google-mail som søppelpost. Sånne e-poster blir uten problemer sendt fra vår side, men mottakerens leverandør stopper dem, eller sorterer som søppelpost.

Løsning

Dette er dessverre ikke noe vi kan fikse sentralt siden feilen ikke ligger i kommunale systemer.

Dere med hotmail-adresser må eventuelt sjekke dette

  • Logg inn på Hotmail (outlook.live.com)
  • Klikk på Settings oppe til høyre
  • Klikk på View all Outlook settings nederst
  • Klikk på Junk email.
  • Skriv inn "gmail.com" i søk under "Blocked senders and domains".
  • Hvis gmail ligger der, så er det grunnen.
  • Slett gmail fra lista

Vi har opplevd mange ganger at de med hotmail-adresser ikke mottar e-post fra oss og andre, i mange tilfeller har det blitt til at støttekontakt/fritidsassistent endrer mailadresse (til f.eks gmail) så vi unngår disse problemene.

Gjelder for støttekontakter

Aktivitetsrapport, støttekontakt for barn

Send rapport innen 20. juni og 20. november.

Du får informasjon fra din kontaktperson i Kulturenheten om hvilket skjema du skal bruke:

  • Digitalt rapportskjema (Google-skjema som sendes inn via nett)
  • PDF rapportskjema (Lastes ned, fylles ut og sendes via e-post eller post til din kontaktperson, eller leveres i Dronningens gate 1b)

Gjelder for fritidsassistenter

* Send rapportskjema til din kontaktperson i Kulturenheten pr e-post eller post, eller lever i Dronningens gate 1b.

Gjelder for både støttekontakter og fritidsassistenter

Politiattest

NB! Din kontaktperson i Kulturenheten sender deg skjemaet “Bekreftelse på formål” som du må fylle ut og legge ved søknaden om politiattest.

Politiattest skal være levert til Kulturenheten før oppdraget kan starte.

Oversikt over aktivitetstilbud for barn og voksne

Utstyr og lokaler som kan bestilles/bookes

Andre aktiviteter

Kontakt Kulturenheten

Kontaktinfo til ansatte i Barnekultur

Kontaktinfo til ansatte i Tilrettelagt fritid

Spørsmål vedrørende godtgjøring/registrering av timer i HR-portalen rettes til merkantilt team:

John Haugen, telefon 94 78 96 29
E-post: john-a.haugen@trondheim.kommune.no

Renate Bekken, telefon 47 50 29 54
E-post: 
renate.bekken@trondheim.kommune.no

Sist oppdatert: 25.08.2021

Fant du det du lette etter?

Takk for din tilbakemelding

Din tilbakemelding blir ikke besvart. Hvis du behøver hjelp, vennligst benytt en av våre kanaler for kontakt.

A03-P1-EPI006