Blakli barnehager
Organisering
- Blakli barnehager
Innhold
Blakli barnehager består av Sollia barnehage og Risvollan barnehage.
Foreldreportalen
Vi bruker Vigilo til kommunikasjon med foresatte i barnehage, SFO og skole.
Åpningstider
Åpningstiden i Sollia barnehage og Risvollan barnehage er 07.00-16.30.
Sommeren 2025: Barnehagen er stengt i uke 28, 29 og 30.
Jul: Barnehagen er stengt julaften og nyttårsaften.
Påske: Barnehagen er stengt onsdag før skjærtorsdag.
Oppstart for de yngste
Vi har en foreldreaktiv tilvenning for de yngste barna. Det vil si at barn og foresatte blir invitert til besøk i barnehagen før oppstart. Når barnet begynner i barnehagen er foreldre sammen med barnet minimum fem dager.
Planleggingsdager 2024/25
Barnehagen har fem planleggingsdager hvert barnehageår. Barnehagen er stengt disse dagene. Dagene bruker personalet til kursing, planlegging og forberedelser.
- 12. august 2024
- 13. august 2024
- 31. januar 2025
- 23. juni 2025
- 24. juni 2025
Last ned skole- og barnehagekalender i PDF-format
Priser
For kommunale barnehager
Velkommen til nye barn
- Her finner du informasjonsskrivet til nye barn på småbarn
- Her finner du informasjonsskrivet til nye barn på storbarn
Kostpenger og kostholdsplan
Kostpenger: 350,- per måned fra og med 1. januar 2024.
Rundt mat og måltid skapes gode, interessante og felles stunder i barnehagen. Hva vi vektlegger ved måltidet og hvilken mat vi serverer, finner dere i kostholdsplan for Blakli barnehager (denne er under revidering).
Pedagogikk og læringsmiljø
Vårt verdisyn ligger som et fundament i det pedagogiske
arbeidet og skal komme til syne i møte med barn, foreldre
og kollegaer.Alle barn ses som kompetente med evne, vilje og lyst til å utforske, leke og lære. Barn er deltagende aktører i sitt eget
liv og skapes i samhandling med omgivelsene.
BARN KAN, i omgivelser som gir de muligheter til å klare
selv, og få være selvstendig. Vi skal gi barna muligheter til å
mestre og få styrket selvfølelsen sin.
Vi gir BARNETS STEMME betydning, ved at vi lytter og tar
på alvor det barna forteller. Vi ser på barnet som et sub-
jekt. Det betyr at vi skal møte alle barn som individer med
følelser, tanker og meninger; som fullverdige mennesker i
det livet de lever som barn.
Vi har valgt å fremheve noen verdier som er sentrale for
oss:
• Bærekraft
• Tilhørighet og fellesskap
• Glede
• Likeverd og mangfold
BARN ER ULIKE. De har ulike behov og ønsker. De tenker og
forstår på sin unike måte. Barn har ulike måter å leve, lære
og utvikle seg på.
Vi møter hvert barn og barnegruppen med tillit, respekt,
kjærlighet, varme og omsorg. På Blakli barnehager skal alle
kjenne seg verdsatt, kompetent og delaktig.
Vi henter inspirasjon fra Reggio Emilias pedagogiske filosofi
som har sin forankring i en dyp humanistisk livsholdning.
Den bygger på en sterk tro om menneskets muligheter, en
dyp respekt for barnet og en overbevisning om at alle barn
fødes rike og intelligente, med en sterk iboende kraft til å
Barns psykososiale miljø
Handlingsplan for arbeidet med barns psykososiale miljø i Blakli barnehager
I barnehagen skal barna være en del av et trygt fellesskap. Her skal de erfare i samspill med andre og utvikle sosial kompetanse. I Blakli barnehager ønsker vi å fremme et godt psykososialt miljø hvor barna kan utvikle seg i trygge omgivelser med utfordringer tilpasset enkeltbarnet. Sentralt er hvordan de voksne støtter barna når de deltar i barnehagehverdagen, bygger relasjoner til hverandre, inngår i samspill, leker og knytter vennskapsbånd.
I rammeplanen står det at barnehagen skal aktivt legge til rette for omsorgsfulle relasjoner mellom barna og personalet og mellom barna, som grunnlag for trivsel, glede og mestring. Personalet skal arbeide for et miljø som ikke bare gjør barna til mottakere av omsorg, men som også verdsetter barnas egne omsorgshandlinger.
Den 010121 kom det inn en endring i barnehageloven som krever at barnehagene jobber systematisk for å forebygge utestengning og mobbing. Barnehagene skal skape et godt miljø der barna trives og er sosialt inkludert. Rammeplanen stiller allerede krav om dette. Det skal sikre at alle barn, uavhengig av hvilken barnehage de går i, får hjelp av voksne til å ta godt vare på hverandre. Les gjerne mer på UDIR sine sider.
De eldste barna
Vi har utarbeidet en plan for de eldste barna i barnehagen med bakgrunn i rammeplan 2017 og UDIRs veileder “Fra eldst til yngst - sammenheng og samarbeid mellom barnehage og skole”. Det er også utarbeidet en plan for overgangen mellom barnehage og skole i Trondheim kommune. Denne planene skal sikre gode rutiner for samarbeidet mellom barnehagen og skolen, og en meningsfull sammenheng i opplæringsløpet det siste året i barnehage og det første året på skolen.
Denne planen kan du lese mer om på Trondheim kommune sine sider.
På barnehagen vår, kaller vi de eldste barna for Roggbif gruppa. Roggbif er en huskeregel for fargene i regnbuen, som er et akronym for fargene fra ytterkanten og innover: Rød, oransje, gul, grønn, blå, indigo og fiolett. Det sier litt om ulikhet, som sammen skaper en helhet, der det finnes nyanser. Roggbif på Risvollan og Sollia vil i løpet av året bli kjent med hverandre, og gjennom felles foreldremøter, håper vi at dere foreldre også blir bedre kjent før oppstart på skolen.
Her finner du planen vår for de eldste barna (2024/2025).
Årsplan del 1:
Vi har revidert vår årsplan, og den finner dere her:
Årsplanen vår er et arbeidsredskap for barnehagepersonalet og dokumenterer barnehagens valg og begrunnelser, og til informasjon, for å gi alle ett innblikk i vår pedagogikk.
Årsplan del 2 /Årshjul
Oversikt over aktiviteter i barnehagen og samarbeid med foreldre, finner dere i denne planen: årsplan del 2: 2024/2025
Planer og strategier
Stein, saks, papir
En strategi for å bygge sterke barnefellesskap.
"Barn og unge lever sine liv i relasjoner på ulike arenaer. For å forstå barn må vi derfor se og forstå barnet i kontekst, i den sammenheng og i den tiden de lever i."
Kommunedirektøren presenterer med denne strategien kunnskapsgrunnlaget for alle tjenester innenfor oppvekst og utdanning i Trondheim kommune. Barns og unges manglende tilhørighet og ensomhetsfølelse blir blant annet omtalt. Strategien er en veileder for å redusere mobbing, digital netthets og seksuelle krenkelser. Teorigrunnlaget for arbeidet blir presentert, og sammen med råd fra innbyggere og ansatte danner dette en ramme for foretrukken praksis.
Den gir tydelig faglig retning på flere områder. Blikket flyttes fra individ til fellesskap. Personers vansker og utfordringer skal i hovedsak forstås, forklares og løses i fellesskapet i samarbeid med tjenestene.
Periodemål oppvekst og utdanning 2023-2026
Periodemålene i avtalen er felles for skole, barnehage og barne- og familietjenesten (BFT). Indikatorene er etter prosess, utarbeidet for barnehagene spesielt. Kommunedirektøren er opptatt av et helhetlig oppvekstperspektiv, i tråd med stein, saks, papir-strategien.
Helhetlig modell for inkluderende praksis i barnehagen
Trondheim kommune etablerer en ny organisering av det spesialpedagogiske tilbudet i barnehagen. Organiseringen skal sikre at barn med rett til spesialpedagogisk hjelp og tilrettelegging får tidlig hjelp i et inkluderende fellesskap. Barnehagene er samlet i 26 barnehageklynger som hver består av en gruppe kommunale, private ordinære- og familiebarnehager. I hver klynge er det utpekt en vertsbarnehage. Alle vertsbarnehagene er kommunale barnehager. Enhetsleder i vertsbarnehagene skal ha arbeidsgiveransvar for ansatte i det spesialpedagogiske teamet. I hver barnehageklynge er den spesialpedagogiske ressursen samlet i et team som skal jobbe i alle barnehagene i klynga. Teamet skal i samarbeid med foreldre, barnehagene og PPT gi veiledning og/eller gjennomføre spesialpedagogisk hjelp og tilrettelegging.
En vertsbarnehage i hver bydel vil i tillegg ha arbeidsgiveransvar for et forsterket spesialpedagogisk team. Forsterket spesialpedagogisk team skal ha en by- og bydelsomfattende funksjon i tett samhandling med PPT, øvrig BFT og spesialisthelsetjenesten. Forsterket spesialpedagogisk team skal ivareta spisskompetanse som komplementerer de spesialpedagogiske teamene.
Miljø
Blakli barnehager fikk i 2005 miljøsertifiseringen Grønt Flagg.
Grønt Flagg, hva er det?
Gjennom sju kriterier og en tematisk tilnærming til miljøarbeidet bidrar Grønt Flagg programmet til at tusenvis av barn og unge i Norge og millioner over hele verden vokser opp med mer kunnskap, forståelse og erfaringer knyttet til hvordan vi skal takle miljøutfordringene verden nå står ovenfor.
Grønt Flagg er en miljøsertifiseringsordning rettet mot barnehager og alle typer skoler. Ordningen er en del av det internasjonale Eco-Schools nettverket som drives av Foundation for Environmental Education (FEE). Formålet med Grønt Flagg er å styrke bærekraftig utvikling gjennom miljøundervisning. Ordningen er et verktøy for å innføre miljøledelse og en viktig drivkraft for kontinuerlig miljøundervisning.
Miljø og Grønt Flagg på Blakli barnehager
Grønt Flagg-arbeidet er nært knyttet opp mot det pedagogiske arbeidet for å oppfylle mål i rammeplanen og læringsmål i Kunnskapsløftet. Grønt Flagg-arbeidet involvere både barn, foreldre, ledere og ansatte.
Hvert år må vi søke resertifisering av det Grønne Flagget. Vi har en egen gruppe på barnehagen, som hele tiden jobber med å ha ett ekstra fokus på miljø og utfordrer og inspirerer barn og voksne til større miljøbevissthet.
Barnehagen har en egen miljøhandlingsplan og miljøregler.
Miljø har ett stort fokus på enheten. Bærekraft og bærekraftig utvikling er en viktig verdi for oss i Blakli barnehager. Vi er mye ute, og det å være i naturen, ta vare på det rundt oss og å ha respekt for alt som kryper og går, er noe av det vi vil at skal ligge i ryggraden til alle. Vi har valgt å ha ett felles utviklingsprosjekt ved å gå dypere inn i forståelsen av hva bærekraftig utvikling kan bety. Vi er nysgjerrige på Barns relasjon til naturen, og hvordan dette sees i sammenheng med miljø og bærekraftig utvikling.
Samarbeidsutvalg (SU) og Foreldrenes arbeidsutvalg (FAU)
Foreldrerådet består av alle foreldre/foresatte på barnehagen.
Foreldrerådet velger representanter til barnehagens SU og FAU.
Samarbeidsutvalget (SU) skal være ett rådgivende, kontaktskapende og samordnende organ for alle parter som på ulike måter, har et ansvar for barnehagens innhold og drift.
Foreldrenes arbeidsutvalg (FAU) har et spesielt ansvar i å arrangere aktiviteter og arrangementer som bidrar til å skape kontakt mellom hjemmene og barnehagen.
Medlemmer i SU og FAU
Kontaktinformasjon til medlemmene i SU og FAU 2023/ 2024
Møteinnkalling og møtereferat SU og FAU
2024/2025
2023/2024: Møteinnkalling og møtereferat
- Referat 17. juni 2024
- Innkalling SU 17. juni 2024
- Referat SU og FAU Risvollan 2. mai 2024
- Referat SU Risvollan 2. mai 2024
- Referat SU Blakli 9.april 2024 med vedlegg
- Innkalling SU 9. april 2024
- Innkalling SU og FAU 4. april 2024
- Referat SU Risvollan 7. februar 2024
- Innkalling SU Risvollan 7. februar 2024
- Referat SU Sollia 15. januar 2024
- Innkalling SU Sollia 15. januar 2024
- Referat SU Risvollan 27. november 2023
- Innkalling SU Risvollan 27. november 2023
- Referat 19. oktober 2023
- Innkalling 19. oktober 2023
- Referat SU og FAU 7. september 2023
- Innkalling 7. september 2023
2022/2023: Møteinnkalling og møtereferat
- Referat 6. juni 2023
- Innkalling 6. juni 2023
- Referat 23. mars 2023
- Innkalling 23. mars 2023
- Referat 22. november 2022
- Innkalling 22. november 2022
- Referat 20. september 2022
- Innkalling 20. september 2022
Godkjenning og tilsyn
Kommunen godkjenner og fører tilsyn med barnehager etter barnehageloven og etter folkehelseloven.
Tilsyn kan være varslet på forhånd eller uanmeldt.
- Barnehagemyndigheten godkjenner og fører tilsyn etter kravene i barnehageloven.
- Klima- og miljøenheten godkjenner og fører tilsyn etter forskrift om helse og miljø i barnehager, skoler og skolefritidsordninger.
Rapporter fra tilsyn blir lagt ut på barnehagens nettside.
Kontaktinfo
Postadresse: Trondheim kommune, Blakli barnehager, Postboks 2300 Torgarden, 7004 Trondheim
TK-kode: 032132
Telefon:
Adresse: Nordre Risvolltun 36, 7036 TRONDHEIM
Leder
Bente Brissach
Styrer
Direktetelefon:
Annen:
E-post:
Finn ansatt
Sist oppdatert: 22.10.2024