Individuelt tilrettelagt opplæring

Individuelt tilrettelagt opplæring

Innhold

Elever har rett til individuelt tilrettelagt opplæring, dersom de trenger det for å få tilfredsstillende utbytte av opplæringa.

I vurderinga av hvilket opplæringstilbud som skal gis, skal det særlig legges vekt på utviklingsmulighetene til eleven. Opplæringstilbudet skal utformes slik at eleven får tilfredsstillende utbytte av opplæringa sammenliknet med andre elever, og i tråd med de opplæringsmålene som er realistiske for eleven.

Før kommunen avgjør om en elev har krav på individuelt tilrettelagt opplæring, skal de hente inn en sakkyndig vurdering fra  Pedagogisk-psykologiske tjeneste (PPT). PPT skal ta stilling til om eleven trenger individuelt tilrettelagt opplæring. Dersom eleven også trenger personlig assistanse eller fysisk tilrettelegging etter §§ 11-4 og 11-5, skal den sakkyndige vurderingen gi en helhetlig vurdering av hvilken tilrettelegging eleven trenger.

Hvis de sakkyndige konkluderer med at eleven trenger individuelt tilrettelagt opplæring, skal det fattes vedtak om dette. I Trondheim kommune er det rektor ved den enkelte skole som har myndighet til å fatte et slikt vedtak.

Kommunen kan bare unnlate å følge den sakkyndige vurderingen, dersom de kommer til at eleven kan få tilfredsstillende utbytte av opplæringa på en annen måte. En slik avgjørelse skal grunngis i vedtaket.

Eleven eller foreldrene må samtykke før kommunen gjør en sakkyndig vurdering. Det samme gjelder også før fatting av vedtak om individuelt tilrettelagt opplæring. Et tilbud om individuelt tilrettelagt opplæring skal utarbeides i samråd med eleven og foreldrene, og det skal legges stor vekt på hva eleven og foreldrene mener.

Skolen skal utarbeide en individuell opplæringsplan for elever som får individuelt tilrettelagt opplæring. I planen skal det stå hva som er målene for og innholdet i opplæringa, og hvordan den skal drives.
(Les mer om dette i opplæringsloven kapittel 11)

Alternative opplæringsarenaer på skoler

Trondheim kommune har alternative opplæringsarenaer ved flere skoler. Noen av disse skolene er barneskoler, men kan gi et tilbud for elever med særskilte behov for hele grunnskoleløpet.

For elever med autisme:

For elever med store, omfattende og vedvarende lærevansker:

Andre alternative opplæringsarenaer

Dagskolen 

Dagskolen skal først og fremst gi støtte til skoler som jobber med å få til en endring i elevers atferd, samspill og skolefungering. Målet er økt tilhørighet og tilpasset opplæring. Det er rektor ved nærskolen som henvender seg til Dagskolens Skoleteam ved behov for bistand.

Gårdstilbud

Tilbudet er for barn og unge med sammensatte behov. For å bli vurdert for tilbud om plass, må det fremgå av elevens sakkyndige vurdering at eleven vil ha utbytte av et alternativ opplæringsarena. I tillegg må eleven ha omfattende vansker innenfor ett eller flere av områdene som er beskrevet nedenfor:

  • Mangelfull utvikling av sosiale, emosjonelle og kognitive ferdigheter. Undervisningstilbudet på gård er bygget opp i grupper. Det er en forutsetning at de elevene som tas inn har nytte og glede av å være del av et fellesskap.
  • Begrenset atferds- og kommunikasjonsferdigheter.

Aktivitetene er gårdsdrift, dyrehold og friluftsliv.

Trondheim kommune har avtale med følgende gårder:

Nærskolen søker om plass i samarbeid med foresatte og eleven.

Nyttige lenker

Logopediske tjenester

 

Sist oppdatert: 03.10.2024

Fant du det du lette etter?